Alternate Text

בדיקות רפואיות

בדיקות רפואיות לאבחון מחלות עיניים

לאבחון מוקדם של מחלות עיניים תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד הראייה לאורך השנים. ד"ר איריס דייטש על הבדיקות שכדאי להכיר.

איריס דייטש
ד"ר איריס דייטש מומחית לרפואת עיניים ומנתחת במרכז הרפואי רבין

בעידן שבו ישנם טיפולים טובים ויעילים למחלות רבות, לגילוי מוקדם של מחלת עיניים משמעות רבה, שכן יעילות הטיפול עשויה לרדת ככל שהמחלה הולכת ומתקדמת. לחלק ממחלות העיניים אין סימנים חד־משמעיים וחדות הראייה עשויה להישאר תקינה בשלבי המחלה הראשונים, אך מוטב שלא לחכות עד להופעת התסמינים כדי להיבדק ולטפל במחלה.

מהן בדיקות סקר לאבחון מחלות עיניים?

בדיקת סקר היא בדיקה שגרתית שנעשית אצל רופא העיניים הזמינה בכל קופות החולים, המיועדת לגילוי מוקדם של מחלות. בדיקת סקר ראשונה מומלץ לבצע בגיל 40 או קודם לכן, אם ישנם סימנים חשודים בעיניים או במקרים שבהם ישנם גורמי סיכון שונים להתפתחות של מחלות עיניים, כמו עישון, נטייה גנטית ורקע משפחתי. במטופלים הסובלים ממחלות רקע, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, או ממחלות עיניים במשפחה, מומלץ להקפיד על בדיקת עיניים תקופתית. תדירות הבדיקה התקופתית נקבעת על ידי רופא/ת העיניים המטפל/ת, על סמך גיל המטופל, גורמי הסיכון והממצאים בבדיקה.

מה כוללת הבדיקה השגרתית אצל רופא העיניים?

בדיקת הסקר מורכבת מכמה בדיקות הבוחנות תפקודים שונים של העין, ואפשר לחלק אותן לשני שלבים, השלב הראשון כולל בדיקת חדות ראייה, שדה ראייה, לחץ תוך עיני, תפקוד עצב הראייה ובדיקת מבנה המקטע הקדמי:

  • בדיקת חדות ראייה: מטרת הבדיקה היא להעריך את יכולה הראיה למרחק ובקריאה. הבדיקה מבוצעת לכל עין בנפרד. במהלכה, מוצגים מספרים, אותיות או ציורים על לוח שאותם מתבקש הנבדק להקריא. בדיקת ראייה לקרוב מבוצעת גם כן בכל עין בנפרד כשאת לוח המספרים אוחז המטופל בידיו.
  • בדיקת שדה ראייה: מטרת הבדיקה היא למפות את שדה הראיה של המטופל בעזרת בדיקת רגישות העין לגירוי אור בעוצמות שונות ובמיקומים שונים במרחב. בדיקת שדה הראייה מבוצעת ללא הרחבת אישונים. אם המטופל מרכיב משקפיים, הטכנאית תכוון את התיקון האופטי הנדרש לצורך ביצוע הבדיקה. הבדיקה מתבצעת בחדר חשוך ואורכת כ־20 דקות, שבמהלכן מוצגות נקודות אור במיקומים שונים במרחב. המטופל לוחץ על כפתור כאשר יש זיהוי של מקור אור.
  • בדיקת לחץ תוך עיני: מטרת הבדיקה היא למדוד את הלחץ בתוך גלגל העין. לחץ תקין הינו בין 8 ל־21 מילימטרים כספית. לפני הבדיקה מטפטפים טיפות אלחוש. המדידה מתבצעת בעזרת מכשיר מדידה ונמשכת שניות בודדות.
  • תפקוד עצב הראייה: עצב הראייה אחראי על העברת המידע הראייתי למוח. בדיקת תפקוד עצב הראייה כוללת בדיקת חדות ראייה, בדיקת ראיית צבעים, תגובת האישונים לגירוי אור, בדיקת שדה הראייה בכל עין ובדיקה קלינית של עצב הראיה בעזרת מנורת סדק.
  • בדיקת מבנה המקטע הקדמי: מנורת הסדק מאפשרת בחינה מדוקדקת של מבנה המקטע הקדמי של העין, כולל העפעפיים, הלחמית, הקרנית, הלשכה הקדמית של העין והקשתית. בדיקה זו נותנת מידע על שינויים מבניים, ניווניים, דלקות וזיהומים. אין צורך בהרחבת האישונים להערכה של המקטע הקדמי של העין.

בשלב השני של הבדיקה נבחן את המקטע האחורי של העין, הכולל את העדשה, הזגוגית, הרשתית, כלי הדם וראש עצב הראייה, באמצעות בדיקת 'פונדוס':

  • בדיקת קרקעית העין – פונדוס: בדיקה המבוצעת לאחר הרחבת אישונים בטיפות הרחבה. הטיפות משפיעות כעבור כ־15 דקות ומונעות מהאישון להתכווץ כתגובה לגירוי אור. דרך האישון המורחב, ניתן לבחון את עדשת העין, את רמת הקטרקט בעדשה, את זגוגית העין, את רשתית העין, את כלי הדם ואת עצב הראייה. משך הבדיקה דקות בודדות. מומלץ להגיע עם מלווה בשל טשטוש ראייה וסנוור זמניים, שיכולים להיגרם בעקבות הרחבת האישונים. מומלץ לא לנהוג לאחר הרחבת אישונים. משך ההשפעה של טיפות ההרחבה הוא שלוש שעות, שלאחריהן האישון חוזר לתפקוד מלא.

אילו מחלות רשתית אפשר לאתר בבדיקת קרקעית העין?

בדיקת הרשתית יכולה לחשוף מחלות המשפיעות על הרשתית גם בהיעדר סימנים, כשהתפקוד העיני תקין. כך למשל במטופלים עם יתר לחץ דם, ייתכנו ממצאים כגון הצרות כלי הדם, דימומים וחסימות כלי דם ברשתית. במטופלים הסובלים מסוכרת ייתכנו ממצאים המעידים על שינויים מבניים בכלי הדם הזעירים המספקים את הרשתית, דימומים, נוזלים המערבים את שכבות הרשתית, אזורים הסובלים מחוסר אספקת דם ואף צמיחת כלי דם לא תקינים. חולי סוכרת נדרשים לבצע בדיקת 'פונדוס' כחלק מבדיקות המעקב השגרתיות. ממצאים אחרים שמופיעים בבדיקת הסקר יכולים להעיד על תהליך ניווני משני לגיל המבוגר בעצב הראיה או ברשתית כגון מחלת ניוון רשתית של הגיל המתקדם או תהליכים ניווניים על רקע אחר (תרופתי, תזונתי או תורשתי).

מהי בדיקת OCT ומתי היא נדרשת?

בדיקת OCT היא בדיקת עזר הנעשית באמצעות מכשיר ה־OCT (Optical Coherence Tomography). מכשיר זה מאפשר הדמיה אופטית ברזולוציה של מיקרונים בודדים, המדגימה את שכבות הרשתית השונות ואת מבנה ראש עצב הראייה. הבדיקה יכולה להדגים שינויים מבניים לא תקינים, זיהומיים או ניווניים.

כיצד מתבצעת בדיקת OCT?

הבדיקה מתבצעת על ידי טכנאית צילום בחדר חשוך, במכונים ייעודיים של קופות החולים או במרפאת בית החולים.  צילום OCT אורך דקות בודדות, הבדיקה בטוחה לשימוש ואיננה פולשנית. לעיתים יש צורך בהרחבת אישונים, במקרים אלו כדאי להיעזר במלווה שכן הרחבת אישונים מלווה בסנוור וטשטוש ראייה, שנמשך כשלוש שעות, ולכן אין לנהוג בזמן זה. עם זאת יש מקרים שבהם הרחבת אישונים לא תתבצע, ולמעט זאת בדיקת OCT אינה דורשת הכנה מיוחדת. פענוח התוצאות מבוצע על ידי מומחי המרפאה ונשלח אל המטופלים כעבור כמה ימים. במקרה שהצילום מבוצע בבית החולים, הפענוח יעשה על ידי הרופאה המטפלת במרפאה.

מהן בדיקות המעקב הנדרשות במהלך הטיפול?

בדיקת OCT ובדיקות עזר נוספות, כמו בדיקת שדה הראייה ובדיקת פונדוס, מבוצעות כחלק מהמעקב אחר מטופלים החולים במחלות רשתית שונות, כמו ניוון מקולרי גילי (AMD), בצקת מקולרית סוכרתית (DME) וחסימות ורידיות ברשתית (RVO). במחלות אלו, נעשה טיפול באמצעות זריקה תוך עינית של תרופות הפועלות כנגד צמחית כלי דם לא תקינים ברשתית העין. בין ההזרקות חשוב לבצע את בדיקות המעקב הללו, הבוחנות את התגובה של הרשתית לטיפול והתגובה הדלקתית בעין ונשללים ממצאים חשודים כגון דימומים, חוסר אספקת דם, קרעים או חורים ברשתית. בדיקות העזר תורמות רבות לאבחון ולמעקב אחר מטופלים לניטור התגובה הטיפולית.

בדיקת תקינות ראייה: עשו זאת בעצמכם

על בדיקת תקינות הראייה בעזרת לוח האמסלר, משמעות התוצאות וגם לוח להורדה לביצוע בדיקה מכל מקום בקישור הבא

לבדיקה עצמית
שיתוף

מידע נוסף

בודק...